• /files/pro/i_0148/1308_Trylletromler_by_FABRIC_03_aerial_view_1_pavilion_Kings_Garden_Cope___.jpg
  • /files/pro/i_0148/1308_Trylletromler_by_FABRIC_00_Pavillion_plan_and_section_Kings_Garden____.jpg
  • /files/pro/i_0148/1308_Trylletromler_by_FABRIC_01_pavilion_visualization_Kings_Garden_Cope___.jpg
  • /files/pro/i_0148/1308_Trylletromler_by_FABRIC_04_aerial_view_3_detail_pavilion_Kings_Gard___.jpg
  • /files/pro/i_0148/1308_Trylletromler_by_FABRIC_00_Pavillion_projectection_on_site_Kings_Ga___.jpg
  • /files/pro/i_0148/1308_Trylletromler_by_FABRIC_06_aerial_view_6_detail_pavilion_Kings_Gard___.jpg

Trylletromler, hek als tijdelijk paviljoen

FABRIC heeft de internationale ontwerpwedstrijd voor een tijdelijk paviljoen in de Kongens Have (Tuin van de Koning) in Kopenhagen gewonnen. Het ontwerp heet 'Trylletromler', de Deense naam voor de 19e eeuwse Britse uitvinding van de 'Zoetrope'. Het ontwerp voor dit tijdelijke bouwwerk moet toegankelijk zijn voor publiek, innovatief, demontabel en uitdagend in zijn idioom. Tegelijkertijd moet het ontwerp binnen een beperkt budget geschikt zijn voor realisatie.

Het Renaissance tuinontwerp van kasteel Rosenborg is het oudste bekende voorbeeld van tuinontwerp in Denemarken. Het ontwerp leunt sterk op principes van Euclidische meetkunde. De barokke wijzigingen van het oorspronkelijke ontwerp introduceerde doolhof achtige elementen, diagonale paden en de uitwerking van twee met bomen omzoomde lanen: Kavalergangen en Damegangen. Na deze wijzigingen is de tuin nooit meer drastisch veranderd. Tot op de dag van vandaag is deze klassieke voorstelling van ruimte werd zorgvuldig onderhouden.

De vraag om een innovatief en uitdagend paviljoen te ontwerpen voor de Kings Garden in Kopenhagen, biedt dus de uitdaging om een nieuw begrip van ruimte te introduceren. Dit nieuwe begrip van de ruimte bevraagd de strikte orde in het tuinontwerp door juist in te zetten op het vervagen van absolute grenzen en biedt ruimte voor ambivalentie en hybriditeit. FARIC hanteert zogezegd een ‘blurring strategy’ door het begrip van een paviljoen te vervangen met het meest elementaire element in de tuinarchitectuur: het hek. De strategie van vervagen gaat vervolgens uit van drie onafhankelijk opererende paradoxen: de provocatie van het begrippenpaar binnen en buiten, de introductie van een doorzichtig doolhof en de creatie van de illusie van beweging.

Het hek is in eerste instantie een vrijstaande structuur die bewegingsvrijheid op een grens beperkt. Door de grondvorm te plooien op de locatie, wordt ingespeeld op de dubbelzinnige beleving van binnen en buitengesloten worden door het hek.

Door in de tweede plaats openingen te forceren in het hek, worden routes door het paviljoen gecreëerd. De meeste openingen verschijnen als een gedeeltelijk optrekken van een gordijn. Door het vermijden van openingen op de voor de hand liggende routes van doorgaande zichtlijnen, worden bezoekers gedwongen om hun weg te vinden uit de opeenvolging van cirkelvormige ruimtes. Bovendien zijn niet alle openingen voor iedereen geschikt. Sommige openingen zijn alleen makkelijk toegankelijk voor kinderen, die hierdoor kunnen ontsnappen aan hun ouders tijdens hun verkenning van het paviljoen. Het hek werkt zogezegd als doorzichtig doolhof.

In de derde plaats creëert het hek de illusie van beweging met hulp van zogenaamde moire-patronen, die ontstaan door langs het paviljoen te bewegen. Het hek is gemaakt van drieduizend standaard stukken van Nordic hout, die worden samengevoegd met behulp van een onregelmatig patroon van wiggen. De repetitieve openingen tussen de spijlen van het hek en hun verbindingen creëren een afbeelding van continue beweging. Deze werking doet denken aan de Zoetrope. Dit 19e eeuwse apparaat activeert een indruk van beweging binnen een stilstaand beeld.

Op basis van deze drie principes is een intrigerende plattegrond ontworpen die bestaat uit een zorgvuldige compositie van tien perfecte cirkels. Het plan ontwerp is een reactie op de directe omgeving, zoals de uitgang van de rozentuin, het standbeeld in het water, zichtlijnen naar het kasteel, bestaande boom lijnen en de positie van solitaire bomen. De jury is onder de indruk van de belevingskwaliteiten van de 'Trylletromler'. De ruimtelijke kwaliteit van het paviljoen wordt ondersteund door de vele kamers en de mogelijke routes die gebruikers kunnen verkennen. Volgens de jury toont het project dan ook het beste de wens en het vermogen van architecten om het concept van het paviljoen een nieuwe betekenis te verlenen.

Hek als tijdelijk paviljoen

FABRIC heeft de internationale ontwerpwedstrijd voor een tijdelijk paviljoen in de Kongens Have (Tuin van de Koning) in Kopenhagen gewonnen. Het ontwerp heet 'Trylletromler', de Deense naam voor de 19e eeuwse Britse uitvinding van de 'Zoetrope'. Het ontwerp voor dit tijdelijke bouwwerk moet toegankelijk zijn voor publiek, innovatief, demontabel en uitdagend in zijn idioom. Tegelijkertijd moet het ontwerp binnen een beperkt budget geschikt zijn voor realisatie.

Het Renaissance tuinontwerp van kasteel Rosenborg is het oudste bekende voorbeeld van tuinontwerp in Denemarken. Het ontwerp leunt sterk op principes van Euclidische meetkunde. De barokke wijzigingen van het oorspronkelijke ontwerp introduceerde doolhof achtige elementen, diagonale paden en de uitwerking van twee met bomen omzoomde lanen: Kavalergangen en Damegangen. Na deze wijzigingen is de tuin nooit meer drastisch veranderd. Tot op de dag van vandaag is deze klassieke voorstelling van ruimte werd zorgvuldig onderhouden.

De vraag om een innovatief en uitdagend paviljoen te ontwerpen voor de Kings Garden in Kopenhagen, biedt dus de uitdaging om een nieuw begrip van ruimte te introduceren. Dit nieuwe begrip van de ruimte bevraagd de strikte orde in het tuinontwerp door juist in te zetten op het vervagen van absolute grenzen en biedt ruimte voor ambivalentie en hybriditeit. FARIC hanteert zogezegd een ‘blurring strategy’ door het begrip van een paviljoen te vervangen met het meest elementaire element in de tuinarchitectuur: het hek. De strategie van vervagen gaat vervolgens uit van drie onafhankelijk opererende paradoxen: de provocatie van het begrippenpaar binnen en buiten, de introductie van een doorzichtig doolhof en de creatie van de illusie van beweging.

Het hek is in eerste instantie een vrijstaande structuur die bewegingsvrijheid op een grens beperkt. Door de grondvorm te plooien op de locatie, wordt ingespeeld op de dubbelzinnige beleving van binnen en buitengesloten worden door het hek.

Door in de tweede plaats openingen te forceren in het hek, worden routes door het paviljoen gecreëerd. De meeste openingen verschijnen als een gedeeltelijk optrekken van een gordijn. Door het vermijden van openingen op de voor de hand liggende routes van doorgaande zichtlijnen, worden bezoekers gedwongen om hun weg te vinden uit de opeenvolging van cirkelvormige ruimtes. Bovendien zijn niet alle openingen voor iedereen geschikt. Sommige openingen zijn alleen makkelijk toegankelijk voor kinderen, die hierdoor kunnen ontsnappen aan hun ouders tijdens hun verkenning van het paviljoen. Het hek werkt zogezegd als doorzichtig doolhof.

In de derde plaats creëert het hek de illusie van beweging met hulp van zogenaamde moire-patronen, die ontstaan door langs het paviljoen te bewegen. Het hek is gemaakt van drieduizend standaard stukken van Nordic hout, die worden samengevoegd met behulp van een onregelmatig patroon van wiggen. De repetitieve openingen tussen de spijlen van het hek en hun verbindingen creëren een afbeelding van continue beweging. Deze werking doet denken aan de Zoetrope. Dit 19e eeuwse apparaat activeert een indruk van beweging binnen een stilstaand beeld.

Op basis van deze drie principes is een intrigerende plattegrond ontworpen die bestaat uit een zorgvuldige compositie van tien perfecte cirkels. Het plan ontwerp is een reactie op de directe omgeving, zoals de uitgang van de rozentuin, het standbeeld in het water, zichtlijnen naar het kasteel, bestaande boom lijnen en de positie van solitaire bomen. De jury is onder de indruk van de belevingskwaliteiten van de 'Trylletromler'. De ruimtelijke kwaliteit van het paviljoen wordt ondersteund door de vele kamers en de mogelijke routes die gebruikers kunnen verkennen. Volgens de jury toont het project dan ook het beste de wens en het vermogen van architecten om het concept van het paviljoen een nieuwe betekenis te verlenen.

tijdelijke openbare ruimte internationaal

ef4_BW.jpg

Eric Frijters

Eric Frijters studeerde Cum Laude af aan de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij studeerde architectuur aan de Universitá¤t Karlsruhe en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Frijters is auteur van diverse boeken en publiceerde tal van artikelen voor uiteenlopende vakbladen. Samen met Olv Klijn richtte hij 1 januari in 2007 .FABRIC op dat in 2010 de Prix de Rome voor architectuur won. Daarnaast is hij als Lector Future Urban Regions verbonden aan de zes Academies van Bouwkunst.

project

Trylletromler, hek als tijdelijk paviljoen

website

http://www.fabrications.nl

social media

Eric Frijters op twitter

EF___@EF___09 May

RT @architectenweb: Twee Nederlandse winnaars Archiprix International: https://t.co/P0hfp0ImN4 https://t.co/op0YJLXaA8

EF___@EF___04 May

RT @chrisvanlangen: Maarten de Haas, alumnus @bouwkunst, wint met zijn afstudeerproject 'In navolging van het voorafgaande ' (… https://t.co/p5kQyBZooW

EF___@EF___26 Apr

RT @WaterasLeverage: Looking back on a fruitful day at #waterasleverage Regional Workshop #Singapore with ©️Cynthia van Elk | Water as L… https://t.co/hZ8xyCyKmg

EF___@EF___24 Apr

RT @aaronwwf: Look at that: vicious cycles on water supply, urbanization and finance city preventing city of Semarang to be clima… https://t.co/TzST2LvwSi

EF___@EF___06 Apr

RT @bencoates1: Dutch people: Insure everything, drive carefully, don’t run up debts, cut down every tree that looks a bit shaky i… https://t.co/lf28d0zr0O

EF___@EF___26 Mar

RT @FABRICations_nl: Eric Frijters @EF___ @FABRICations_nl presented our vision on the metabolism of cities at #TEDxAUC - we'll keep you… https://t.co/vYZZRSl3a8

EF___@EF___23 Mar

RT @RedPersNL: The speakers of today’s @TEDTalks: @EF___ (healthy cities) Chiara Spruit (wardrobe story) @WitteHoogendijk (burn… https://t.co/oVXRH6ZUZF

EF___@EF___23 Mar

RT @evrofeli: “it’s a green town because of the green infrastructure, not bc of its green color” @EF___ @TEDxAUCollegehttps://t.co/u9Ta4Oumck

EF___@EF___01 Mar

RT @MetabolicHQ: Today we get to workshop two of our favourite things! #materials & #data. Our data specialist & sustainability cons… https://t.co/vF2vPhVMDT